De Toyota Mirai

Van toekomst naar het heden

Met de baanbrekende Prius introduceerden we twintig jaar geleden onze hybride technologie. De flexibiliteit van het hybride platform vormt de basis voor onze volgende innovatie: de Toyota Mirai.

Maak kennis met de op waterstof rijdende auto met brandstofcel en ontdek waarom waterstof de autobrandstof van de toekomst is.

Maak kennis met de Mirai:  's werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto

 

De Toyota Mirai is ’s werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto. Hij staat aan de basis van een nieuw tijdperk van brandstofcelauto’s die emissievrij elektrisch rijden over een lange afstand mogelijk maken.

Onder de motorkap zit een pakket van brandstofcellen (‘stack’) dat waterstof omzet in elektriciteit. De elektrische stroom wordt gebruikt om de elektromotor aan te 

drijven. De enige ‘uitstoot’ is waterdamp. Op een volle tank waterstof kan de Toyota Mirai zo’n 500 kilometer rijden.

Rijden met deze nieuwe, revolutionaire auto is veilig en heeft geen effect op onze planeet. Dat betekent een positieve rijervaring die goed is voor uw gemoedsrust. Elke rit opnieuw.

De feiten:  22 jaar onderzoek en patenten vastleggen

 

Na meer dan twintig jaar intensief onderzoek en strenge tests is de Toyota Mirai klaar voor een toekomst waarin we met waterstofauto’s rijden. De prototypes van de brandstofcelauto’s hebben miljoenen kilometers afgelegd. De talloze evaluaties, de strenge botsproeven en duizenden testkilometers in extreme weersomstandigheden hebben geholpen de Mirai net zo veilig te maken als alle andere Toyota-modellen van dit moment. 

Veiligheid kreeg de hoogst mogelijke prioriteit bij de ontwikkeling van de Mirai. Alle gebuikte materialen zijn speciaal geselecteerd voor een veilige opslag van waterstof. Tevens is de Mirai voorzien van een unieke carrosseriestructuur, die de krachten van een onverhoopte botsing optimaal verdeelt. Verder is de Mirai standaard voorzien van een uitgebreide reeks actieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder Pre-Crash System, Lane Departure Alert, Rear Cross Traffic Alert en acht airbags.

Verassingselement :  waterstof: wat, hoe en waarom?

 

Waterstof is dé brandstof van de toekomst. Rijden op waterstof is zeer milieubewust. Het heeft een enorm potentieel is bovendien in overvloed. Er zijn meerdere manieren om waterstof te produceren, bijvoorbeeld door water in twee primaire elementen te scheiden: waterstof (H2) en zuurstof (O2).

Stoombehandeling is de meest voorkomende methode voor de productie van waterstof. Door methaan te laten reageren met stoom van een hoge temperatuur wordt waterstof uit water gehaald. Aangezien het meeste methaan tegenwoordig uit aardgas afkomstig is, proberen we voortdurend gebruik te maken van hernieuwbare bronnen, zoals afvalverwerkingsinstallaties.

Waterstof tanken:  een revolutie in aantocht

 

We staan aan het begin van ons waterstofavontuur en het bouwen van een uitgebreide waterstofinfrastructuur gaat waarschijnlijk jarenlang duren.

In ons land zijn momenteel drie waterstoftankstations operationeel: in Rhoon, Arnhem en Helmond. Volgens de plannen die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn aangekondigd, moeten er in 2018 ten minste zestien waterstofstations operationeel zijn.




Tanken gaat met de Mirai net zo gemakkelijk als met een conventionele auto. Het enige verschil is dat u geen liters maar kilo’s tankt, maar de rest is nog steeds vertrouwd: een pomp met een tankpistool, een toetsenbord en een informatiescherm. En in minder dan 5 minuten bent u gereed voor een rit van ongeveer 500 km.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.